Justificarea prin credinta in teologia lui Dumitru Staniloae si Maryn Lloyd-Jones
35.00 lei
Lucidă şi incisivă, dar mai presus de acestea, lucrarea de față este fidelă învățăturii Noului Testament, dar şi teologiei clasice a mişcării protestante și puritane. Echilibrul dintre credință și sfințire, clar explicat de autorul Gabi Floruț, a scos în evidență atât gloria lui Dumnezeu neştirbită în justificarea omului, cât şi responsabilitatea acestuia de a se sfinți.
1 in stock
Description
Lucidă şi incisivă, dar mai presus de acestea, lucrarea de față este fidelă învățăturii Noului Testament, dar şi teologiei clasice a mişcării protestante și puritane. Echilibrul dintre credință și sfințire, clar explicat de autorul Gabi Floruț, a scos în evidență atât gloria lui Dumnezeu neştirbită în justificarea omului, cât şi responsabilitatea acestuia de a se sfinți.
– Prof. univ. dr. Molnár János, Cluj-Napoca
Recomand cu drag această lucrare pentru toți cei interesați de întrebările fundamentale generate de coexistența protestantismului și a neoprotestantismului cu fenomenul ortodox, cu convingerea că ea va contribui la elucidarea unor teme controversate de o importanță majoră.
– Sándor Béla VISKY, PhD theol., PhD phil., Dr. habil., profesor al Institutului Teologic Protestant din Cluj
Floruţ Gabriel Leontin este profesor de teologie la Liceul Teologic Penticostal „Betel” din Oradea. In contextul eclesial, slujeşte ca prezbiter în Biserica Penticostală „Betel” din Oradea şi face lucrarea de evanghelist atât în ţară, cât şi în străinătate. In ceea ce priveşte studiile, este licenţiat în teologie la Universitatea „Emanuel” din Oradea, unde a absolvit şi masterul în teologie, iar în 2016, sub conducerea domnului prof. univ. Molnăr Jănos, a obţinut titlul ştiinţific de doctor în teologie în cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, cartea de faţă fiind teza de doctorat a acestuia. Este autorul a cinci cărţi, locuieşte în Oradea şi este căsătorit cu Ana, având împreună 5 copii.
Cuprins
Introducere 7
Capitolul 1: Definirea cadrului conceptual al cercetării 11
1.1. Aspecte introductive privind domeniul de cercetare 11
1.2. Notă biografică 25
1.3. Scurt istoric în domeniul de cercetare 35
Capitolul 2: Concepte de bază ale studiului justificării prin credinţă 43
2.1. Particularităţi 44
2.2. Conceptul de justificare: SiKoaoouvTi (dikaiosune) 46
2.3. Juridism şi îndumnezeire 52
2.4. Scurtă prezentare comparativă între justificare şi sfinţire 59
2.5. Concepţia ortodoxă 61
2.6. Concepţia protestant evanghelică 66
2.7. Sola Scriptura sau nuda Scriptura 71
2.8. Concluzie 76
Capitolul 3: Relaţia dintre justificare şi dreptatea lui Dumnezeu 79
3.1. Dreptatea atribuită şi dreptatea acordată în teologia lui Lloyd-Jones 79
3.2. Dreptatea concretă şi dreptatea abstractă în telogia lui Lloyd-Jones 96
3.3. Atributul dreptăţii şi al milei lui Dumnezeu în „conflict” 106
3.4. Imputarea dreptăţii lui Hristos 128
3.5. Concluzie 144
Capitolul 4: Relaţia dintre justificarea prin credinţă şi faptă 149
4.1. Pelagianism, semipelagianism şi augustinianism 150
4.2. Dumitru Stăniloae şi teologia chipului lui Dumnezeu în om .. 161
4.3. Unde este ofensa Crucii? 173
4.4. Siguranţa mântuirii 193
4.5. Concluzie 209
Capitolul 5: Relaţia dintre justificare şi sfintele taine 213
5.1. Relaţia dintre justificare şi botez 214
5.2. Relaţia dintre justificare şi euharistie 232
5.3. Relaţia dintre justificare şi pocăinţă 254
5.4. Concluzie 273
Capitolul 6: Relaţia dintre justificare şi îndumnezeire 277
6.1. Definire 278
6.2. Particularităţi 281
6.3. Unirea cu Hristos şi epectaza 289
6.4. învăţătura ascetică ortodoxă şi poziţia evanghelică 294
6.5. Harul dublu: justificarea şi îndumnezeirea 302
6.6. Misiunea Bisericii şi sfinţirea 327
6.7. Concluzie 334
Concluzii 337
Bibliografie 345